تزریق واکسن زگیل تناسلی(اچ پی وی) تا چه حد ضروری است؟

ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی ست که پوست و لایه های مخاطی را درگیر می کند، که از مهم ترین راه های انتقال ویروس اچ پی وی روابط جنسی متعدد است، در صورت داشتن رابطه جنسی در معرض ابتلا به این ویروس هستید پس واکسیناسیون یک روش ارزان برای جلوگیری از بیماری و از جمله عوامل میکروبی و ویروسی است.

چرا باید واکسن گارداسیل را تزریق کنیم؟

از اهداف اصلی ارائه واکسن زگیل تناسلی، کاهش بروز سرطان دهانه رحم (سرویکس) در زنان و سرطان سر آلت تناسلی در مردان و ضایعات پیش زمینه آن میباشد وهدف بعدی تزریق این واکسن تلاش برای کاهش بروز سرطان های وابسته به زگیل تناسلی است.

توصیه های لازم برای تزریق واکسن زگیل تناسلی، جهت ایمنی سازی قبل از شروع فعالیـت جنـسی می باشد، که حتی در زنان جوانی که قبلاً واکسینه نشده اند نیز کـاربرد دارد.
با واکسیناسیون میتوان ۷۰% سرطان های دهانه رحم مرتبط بـا زگیل تناسلی را کاهش و حتی از ضایعات پیش بدخیم ودیگـر بـدخیمی هـای ناحیـه تناسلی زنان جلـوگیری کـرد.

تزریق واکسن “اچ‌ پی‌ وی” جزو توصیه‌های مهم سازمان بهداشت جهانی است. زیرا بحث واکسیناسیون جنبه پیشگیرانه دارد و اینگونه نیست که بخواهد بیماری را درمان کند بلکه توصیه می‌شود که با تزریق این واکسن ازبروزعفونت HPV پیشگیری شود.

شروع بیماری مقاربتی زگیل تناسلی با بروز جوش‌های کوچک است که به تدریج بزرگ می‌شوند. در بیشتر مواقع بروز این جوش‌ها با درد یا سوزش و خارش همراه نیست.

به طور معمول سیستم دفاعی بدن در مقابل این ویروس مقاومت می‌کند، اما نه همیشه. در صورت ابتلا به عفونت ناشی از زگیل تناسلی خطر ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم در زنان افزایش می‌یابد.

به عبارت دیگر زگیل تناسلی که درمان نشده یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

تزریق واکسن از خطر ابتلا به ویروس خطرناک “اچ‌ پی‌ وی نوع ۱۶ و ۱۸” (نوعی از ویروس که منجر به عفونت مخاط واژن می‌شود) جلوگیری می‌کند.

آمار بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم نشان می‌دهد که حدود ۷۰% از بیماران پیش از ابتلا به سرطان، به دفعات به نوعی از ویروس زگیل تناسلی مبتلا بوده‌اند.
بررسی نتایج پژوهش‌های علمی موسسه پزشکی Cochrane حاکی از آن است که خطر ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم در زنانی که واکسن “اچ‌ پی‌ وی” زده‌اند بسیار کمتر است نسبت به زنانی که از این واکسن استفاده نکرده‌اند. طبق آمار این زنان جوان و دختران کسانی هستند که در فاصله سنی ۱۵ تا ۲۶ سالگی ضد ویروس زگیل تناسلی واکسینه شده بودند.
در عین حال نتایج این تحقیق نشان می‌دهد: که خطر نازایی یا ابتلا به بیماری‌های جانبی در زنانی که از واکسن ضد ویروس “اچ‌ پی‌ وی” استفاده کرده‌اند، وجود نداشته است.

شعارجهانی واکسن اچ پی وی

“یک نفر کمتر” شعار جهانی انجام واکسن اچ پی وی است.

به این معنی که فرزند شما می تواند با تزریق این واکسن، یک نفر کمتر در ابتلا به این ویروس و بیماری های جنسی و سرطان های بعدش باشد.

برخی از افراد تصور می کنند که با زدن این واکسن همه چیز روبه راه می شود و دیگر نیازی به مراعات های بهداشتی نیست. اما نکته بسیار مهم و لازم به ذکر در اینجا این است که، این واکسن فقط در مقابل چند نوع از مهاجم ترین انواع این ویروس محافظت ایجاد می کند نه همه انواع آن. به همین دلیل فرد حتی پس از تزریق این واکسن باید نکات بهداشتی را رعایت کند.

جمع بندی
ازآن جهت که واکسن زگیل تناسلی باعث پیشگیری از بیمارهای خطرناک ناحیه تناسلی و سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان سر آلت تناسلی در مردان می شود پس تزریق واکسن زگیل تناسلی در زنان و مردان قبل از آغاز اولین فعالیت جنسی و در سنین 9 تا 26 سال برای زنان و درسن 9 تا 21 سال برای مردان از ضرورت های مهم است که به شدت توصیه می شود.