صرف نظر از میزان مراقبت از پوست ، در نهایت همه ما دچار چین و چروک صورت می شویم. خوشبختانه بسیاری از خطوط و چین و چروک های ناشی از افزایش سن را می توان با درمان های زیبایی مانند بوتاکس کاهش داده و کنترل نمود.

بوتاکس از سم بوتولینوم ساخته میشود. تزریق بوتاکس کمک می کند حرکات عضلات به صورت موقت محدود شود . برای آشنایی با بوتاکس و نحوه ی عملکرد آن به لینک مقاله بوتاکس چیست و چگونه عمل میکند؟ مراجعه کنید. این تاثیر به ویژه در نواحی مانند پیشانی و دور چشم که دارای پوست ظریف بوده و بیشتر مستعد چین و چروک است بسیار قابل توجه است.در واقع به طور موقت حرکات عضلات این نواحی را محدود میکند.. و به اصطلاح باعث فلج موقت عضلات ظریف این نواحی می شود.

در نتیجه عضلات با تغییر حالات چهره، منقبض نشده و همین موضوع از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند.

 

ماندگاری اثرات آن چقدر است؟

ماندگاری بوتاکس به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل که باعث افزایش ماندگاری آن می شود نوع ماده مصرفی آن است .

عوامل بعدی که در ماندگاری بوتاکس تاثیرگذار هستند:

  • ناحیه ای که بوتاکس تزریق  میشود
  • نوع پوست
  • جنسیت
  • غلظت بوتاکس تزریق شده
  • حجم بوتاکس تزریق شده
  • میزان جذب کنندگی پوست و انعطاف پذیری پوست
  • سن شما
  • عمق چین و چروک ها و خطوط پوستی

به طور مثال اگر از بوتاکس برای درمانی چین و چروک‌های بسیار عمیق استفاده کنید، احتمال کامل محو نشدن این خطوط و همچنین احتمال سریع‌تر از بین رفتن اثرات تزریق بوتاکس بیشتر است.

 

آیا تزریق مدام باعث افزایش ماندگاری اثرات آن میشود؟

با هربار تزریق، ممکن است ماندگاری اثرات هم بیشتر شود. بوتاکس باعث فلج شدن عضلات می‌شود؛ پس برای ۴ تا ۶ ماه نمی‌توانید ازآن عضلات استفاده کنید. اگر عضله‌ای در بدن مورد استفاده قرار نگیرد، به مرور تحلیل رفته و کوچک می‌شود. به همین علت ممکن است که به مرور زمان، فواصل تمدید تزریق طولانی‌تر شوند.

 

چگونه میتوان ماندگاری آن را افزایش داد؟

بوتاکس می تواند در حفظ ظاهر جوان بسیار موثر باشد ؛ اما این درمان فقط نتایج موقتی را ارائه می دهد. قبل از تصمیم گیری برای انجام آن، حتما با نحوه مراقبت از پوست آشنا شوید، تا نتایج درمان را تا آن جا که ممکن است افزایش دهید.

اگر دوست دارید ماندگاری اثر تزریق تا حد ممکن بالا برود، لازم است:

  • تزریق آن را پیش کسی انجام دهید که علاوه بر دارا بودن مدرک معتبر پزشکی، از تجربه و تکنیک بالایی برخوردار باشد.
  • تمام دستورالعمل ها و راهنمایی های مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس را با دقت دنبال کنید.

 

بهترین زمان تزریق

بوتاکس توسط (FDA) برای سنین 18 سال به بالا مورد تایید قرار گرفته است.

بیشتر افراد بوتاکس را از سن سی سالگی شروع می کنند ، ولی در افراد مختلف بهترین زمان تزریق متفاوت است. در افرادی که زیاد از عضلات صورت استفاده می کنند و میمیک قوی تری دارند، احتمال بروز چروک بیشتر بوده و توصیه به تزریق بوتاکس در زمانی می شود که چروک ها عمیق نشده اند.

در برخی افراد حتی در سنین پائین به علت تغییر حالات چهره و حرکات زیاد ابرو، و بالا و پائین انداختن آن ها هنگام صحبت، نواحی مانند پیشانی، گوشه چشم و … دچار خطوط و چین و چروک می شود. این موضوع به مرور باعث ایجاد خطوط و چروک هایی ثابت در پوست حتی در سنین پائین می شود. در حالی که ممکن است یک فرد 30 ساله که حرکات چشم و ابروی چندان زیادی ندارد هیچ گونه خطوطی در این نواحی نداشته باشد. برای جلوگیری از ثابت شدن این خطوط روی پوست بهتر است قبل از عمیق شدن آن اقدام به تزریق بوتاکس نمود.

 

هرچند وقت یکبار میتوان تزریق کرد؟

در مورد این مسئله باید با پزشک مشورت کنید. به طور کلی تزریق بوتاکس در فواصل کوتاه‌تر از سه ماه توصیه نمی‌شود. چون در این صورت ممکن است بدن شما به سم بوتولونیوم مقاوم شده و دیگر به درمان پاسخی ندهد.

 

چقدر طول میکشد تا عمل کند؟

ظهور نتایج نهایی تزریق برای هر فرد، متفاوت با فرد دیگر خواهد بود. این موضوع به عوامل مهمی مثل برند آن استفاده شده، شرایط انجام تزریق و ویژگی های جسمی خود فرد بستگی خواهد داشت.

با این وجود به طور معمول ۳ تا ۵ روز طول می کشد تا تغییرات اولیه ناشی از این تزریق در صورت فرد نمایان شود. برای ظهور نتایج نهایی معمولا تا ۲ هفته زمان نیاز خواهد داد. در بیشتر موارد، فرد دو هفته پس از انجام تزریق، نتایج نهایی را مشاهده خواهد کرد.  اثرات بوتاکس به منظور جوانسازی پوست  بین 4 تا 6 ماه پس از تزریق پایدار است.

محققان معتقدند اگر فرد برخی تمرینات خاص صورت را انجام دهد، احتمالا زودتر متوجه اثربخشی تزریق خواهد شد.

 

آیا تزریق آن درد دارد ؟

استفاده از سوزن های بسیار کوچک برای تزریق، موجب می شود که این فرآیند به هیچ وجه یک فرآیند دردناک نباشد. بسیاری از افراد حتی به بی حسی موضعی در این فرآیند نیز نیاز نخواهند داشت.

شاید برای چند ثانیه احساسی ناخوشایند برای فرد به وجود بیاید اما این تزریق، درد چندانی ندارد و این وضعیت به هیچ وجه برای فرد غیرقابل تحمل نیست. فرد متقاضی تزریق، معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را در اتاق تزریق می گذراند و این فرآیند برای او به صورت سرپایی انجام می شود.

 

تزریق در زیر چشم تا چه میزان موثر است؟

یک مطالعه در سال ۲۰۰۳، بر ای تعیین تاثیر تزریق بوتاكس در زیر و اطراف چشم برای کاهش چین و چروك ها در این ناحیه انجام شد. نوزده شرکت کننده زن در این مطالعه شرکت کردند. افرادی که در پلک تحتانی و ناحیه پنجه کلاغی تزریق داشتند، بیشتر از افرادی که فقط تزریق در پلک های تحتانی خود دریافت کرده بودند، نتایج مثبت داشتند. این نتایج حاکی از آن است که تزریق بوتاکس می تواند به کاهش چین و چروک پلک تحتانی کمک می کند. در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد بوتاکس در زیر چشم وجود دارد.

جهت دریافت وقت مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

021-22008517

09053621680