هرچیزی که در مورد ژل و بوتاکس قبل از مراجعه به پزشک باید بدانید!

تزریق بوتاکس و فیلر یکی از رایج ترین روش‌های جوانسازی است که سالانه میلیون‌ها بار در سرتاسر دنیا برای افراد متقاضی انجام می‌شود.

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم می‌کند.بنابراین بوتاکس به کم عمق کردن خطوط و چین‌وچروک‌های ناشی از ابراز احساسات، کمک می‌کند.

ژل‌های پرکننده‌ی پوست حاوی موادی هستند که پوست نازک شده را در نواحی از صورت که بخاطر بالا رفتن سن، نازک شده‌اند، پر می‌کند. گونه ها لب ها و دور دهان جاهایی هستند که بیشتر از باقی نواحی صورت نازک می‌شوند و در ظاهر و زیبایی صورت تاثیر می‌گذارند.

همه‌ی متقاضیان تزریق ژل و بوتاکس باید از هزینه‌ها و خطرات درمان آگاه باشند و از آنچه می‌توانند انجام دهند انتظارات واقع بینانه‌ای داشته باشند. در ادامه با معرفی هر کدام از این دو، آن ها را در کاربردها، مزایا وعوارض مقایسه می‌کنیم.

 

 

بوتاکس

 بوتاکس چیست؟

بوتاکس سم بوتولینیوم است که تضعیف شده است. خود سم بوتولینیوم، ترکیبی، تولید شده توسط نوع خاصی باکتری است. اگر چه مقدار زیادی از این سم می‌تواند کشنده باشد، اما مقدار کم و تضعیف شده‌ی آن سال‌هاست برای برطرف کردن چین و چروک‌ها استفاده می‌شود و کم خطر بودن آن ثابت شده است.

بوتاکس به یک منطقه خاص تزریق می‌شود و در همان ناحیه تزریق، خود را به گیرنده‌های موجود در عضله متصل می‌کند، که بر عصب تاثیر می گذارد. بنابراین زمانی که عصب شما یک ماده شیمیایی آزاد می‌کند تا آن عضلات خاص شروع به سوخت و ساز و یا فعالیت کند، نمی‌تواند. پس عملکرد عضله کاهش می‌یابد، و زمانی که پیوندهای عضله کاهش می‌یابد، یا به طور کامل از بین می‌روند چین‌وچروک‌ها کمتر می‌شوند و یا از بین می‌روند.

بوتاکس و سایر روش‌های درمانی که با سم بوتولینوم انجام می‌شوند، گاهی اوقات به عنوان سیستم‌های عصبی یا نوروتوکسین‌ها نامیده می‌شوند.

بوتاکس‌های ساخته شده با سم بوتولینوم تحت نام های تجاری Botox Cosmetic ، Dysport و Xeomin فروخته می‌شوند.

کاربردهای بوتاکس

زمانی می‌توانیم از بوتاکس برای برطرف کردن خطوط صورت استفاده کنیم که این خطوط ناشی ازحرکت عضلات باشند. این چین‌وچروک‌ها، “خطوط دینامیکی” و یا “خطوط بیان احساسات” نامیده می‌شوند.

رایج‌ترین چین‌وچروک‌های دینامیکی که بوتاکس می‌تواند درمان کند، خطوطی است که اطراف چشم و در پیشانی بوجود می‌آیند، مانند “11” بین ابروها، خطوط افقی روی پیشانی، و خطوط پنجه کلاغی دور چشم. این خطوط در اثر لبخند زدن، اخم کردن و سایر حالت‌های صورت ایجاد می‌شوند.

اما بوتاکس، روی خطوط ریز وکم‌عمق و یا چروک‌های ناشی از افتادگی پوست اثری ندارد. این‌ها را چین‌وچروک‌های استاتیک می‌نامند که بیشتر در ناحیه گونه‌ها،گردن و فک بوجود می‌آیند.

اثر بوتاکس ماندگار نیست، و برای اثر بخشی آن لازم است تا این درمان به طور مدام تکرار شود. در بیشتر موارد اثر آن تا 4 الا 6 ماه می‌ماند و لازم است بعد از اتمام این مدت، دوباره تزریق بوتاکس تکرار شود.

 

 

عوارض بوتاکس

طبق گفته‌های انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) بوتاکس درمانی مطمئن است که بیش از 6 میلیون بار تنها در سال 2015 انجام شده است. از آن جا که بوتاکس تزریق شده بعد ازگذشت مدتی از بین می‌رود، اثرات جانبی آن نیز موقتی هستند.

عوارض جانبی که ممکن است اتفاق بیافتد شامل موارد زیر است:

  • افتادگی پلک یا ابرو در صورت تزریق نزدیک چشم
  • ضعف یا فلج عضلات اطراف محل تزریق
  • کهیر یا خارش
  • درد، خونریزی، کبودی، تورم، بی‌حسی یا قرمزی
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • علائم آنفلوانزا
  • حالت تهوع
  • مشکل در بلع، صحبت کردن یا نفس کشیدن
  • مشکلات کیسه صفرا
  • تاری یا مشکلات بینایی

همچنین ممکن است به دلیل مبارزه آنتی‌بادی‌ها با سم، این درمان اثری نداشته باشد. اما احتمال اتفاق افتادن چنین چیزی تنها 1% است.

توصیه می‌شود که افراد بعد از تزریق بوتاکس آن ناحیه را تا مدتی ماساژ  ندهند؛ زیرا این کار موجب می‌شود تا سموم را به پوست اطراف منتقل کند و باعث آسیب به دیگر عضلات شود.

فیلر یا ژل‌های پرکننده

فیلر چیست؟

ژل‌های پرکننده‌های پوستی، که گاهی اوقات به عنوان پرکننده‌های بافت نرم نیز از آن‌ها یاد می‌شود موادی هستند که در زیر سطح پوست تزریق می‌شوند و برای حجیم کردن طراحی شده‌اند.

فیلرها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • Calcium hydroxylapatite : ترکیبی است مانند مواد معدنی که در استخوان‌ها یافت می‌شود.
  • Hyaluronic acid : در بعضی از مایعات و بافت‌های بدن وجود دارد که باعث بازسازی سطوح زیرین پوست می‌شود
  • Polyalkylimide : ژل شفاف و سازگار با بدن است.
  • Polylactic acid: باعث تحریک پوست به ایجاد کلاژن بیشتر، می‌شود.
  • PMMA : پرکننده‌ی نیمه دائمی است.

هر یک از این موارد برای درمان علائم مختلف پیری یا ترمیم مشکلات پوستی بکار برده می‌شوند.

زمان اثر بخشی و دوام فیلرها بسیار متفاوت است. بعضی از آن ها تنها تا 6 ماه دوام می‌آورند. در حالی که بعضی دیگر تا 2 سال و یا حتی بیشتر، ماندگارند. افراد باید نیازها و انتظارات خود را با پزشک در میان بگذارند تا مشخص شود که کدام فیلر برای آن‌ها بهتر است.

 

 

کاربردها

از انواع مختلف ژل برای درمان نشانه‌های پیری استفاده می‌شود. در زیر به مواردی که از ژل‌ها استفاده می‌شود اشاره کرده‌ایم:

  • نواحی کم عمق ایجاد شده در صورت
  • سایه یا چین و چروک زیر چشم که ناشی ازافتادگی پلک پایین است
  • اثر زخم‌های عمیق
  • چین و چروک‌های استاتیک مخصوصاً در قسمت پایین صورت

چین‌وچروک استاتیک شامل مواردی است که در اطراف دهان و در کنار گونه‌ها وجود دارد. این چین‌و‌چروک‌ها معمولاً نتیجه از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست است.

عوارض

ژل‌های پرکننده، مواد مطمئن وکم‌خطری برای ترمیم و رفع مشکلات و چروک‌های پوستی هستند که امروزه استفاده می‌شوند. اما با این حال، موارد زیر رایج‌ترین عوارضی هستند که بعد از تزریق فیلر‌ها گزارش شده‌اند

  • خارش در محل تزریق
  • قرمزی‌، کبودی، خونریزی یا تورم
  • ظاهر نامطلوب، مانند عدم تقارن، برآمدگی
  • عفونت و یا زخم در همان محل
  • احساس کردن ماده پرکننده در زیر پوست
  • کوری یا سایر مشکلات بینایی
  • مرگ سلول‌های پوستی به دلیل قطع جریان خون در منطقه تزریق

جمع بندی

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن عضله روی صورت است ، از بین می برد. در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد.تزریق بوتاکس يک روش سريع و نسبتا غير تهاجمی است.

پرکننده های پوستی: این ژل‌ها از “هیالورونیک اسید” و مواد مشابه، برای پر کردن یا حجیم کردن مناطقی که حجم و صافی آن از بین رفته است، استفاده می‌کنند. مانند چین‌وچروک‌های اطراف دهان، لب‌های نازک و گونه‌هایی که حالت طبیعی خود را از دست داده‌اند. همچنین ممکن است از آن‌ها در چین‌وچروک‌های پیشانی، زخم‌ها و مناطق دیگر که به حجم بیشتری احتیاج دارند نیز استفاده شود.

اثرات بوتاکس 4 الا 6 ماه باقی می‌ماند وماندگاری اثر ژل‌ها، بسته به نوع ژلی است که استفاده می‌شود.

از آنجا که بوتاکس و ژل‌ها برای مصارف مختلف استفاده می‌شوند، در بعضی مواقع می‌توانند در یک درمان، ترکیب شوند. به عنوان مثال ، فردی ممکن است از بوتاکس برای اصلاح خطوط دور چشم و از ژل برای اصلاح خطوط لبخند در اطراف دهان استفاده کند.

اگرچه تزریق بوتاکس و ژل‌ها روش‌های غیرتهاجمی و ساده‌ایی  هستند، اما هنوز هم برخی از خطرات را دارند.پس بهتر است که فرد قبل از انجام این درمان‌ها ،از تمام خطرات و مزایای احتمالی آن آگاه باشد.

بوتاکس و پرکننده‌ها برای زنانی که باردار هستند یا شیرده هستند توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که شرایط خاصی دارند و یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند باید قبل از انجام درمان، حتما این موارد را، با دکتر خود مطرح کنند.

افراد متقاضی همچنین باید در مورد میزان تاثیر و اثر بخشی بوتاکس و پرکننده‌ها برای ظاهرشان به طور واقع بینانه اطلاع داشته باشند و بدانند که نتایج آن هر چند چشمگیر است، اما به اندازه‌ی عمل جراحی تاثیر گذار نیست.

در کلینیک پوست و زیبایی سی زم، بوتاکس و ژل های استاندارد و دارای تاییدیه وزارت بهداشت برای مراجعین عزیز توسط دکتر اصغرپور تزریق می شود.

جهت مشاوره مستقیم با پزشک با شماره زیر تماس بگیرید:

0905-362-1680