روش تشخیص نوع پوست و راه‌های مراقبت از آن

شاید مایلید بدانید پوستتان به چه مراقبت هایی نیاز دارد به همین دلیل ابتدا باید نوع پوست خود را تشخیص دهید و سپس به راهکارهای مراقبتی پوست بپردازید.

برای تشخیص نوع پوست ابتدا باید صورت را تمیز بشویید و از هرگونه لوازم آرایشی پاک کنید بعد از دو تا سه ساعت در آینه مشاهده کنید.

پوست خشک: اگر پوست شما خشک شده بود و حالت کشیده شدن یا سوزش حس کردید یعنی شما پوستی خشک دارید.

راه های مراقبت از پوست خشک:

برای مراقبت از پوست های خشک دوش و حمام بیش از یکبار در روز توصیه نمی شود و همچنین در زمان استحمام نباید پوست خود را با لیف و فشار زیاد تمیز کنید. استفاده از صابون های دئودورانت برای این نوع پوست مجاز نیست در عوض لازم است از صابون و پاک کننده های ملایم (مثل صابون بچه) استفاده شود. بلافاصله بعد از حمام از کرم مرطوب کننده صورت استفاده کنید و در صورت لزوم در طول روز آن را تکرار کنید از دستگاه رطوبت ساز در خانه استفاده شود و نگذارید که دمای هوا بیش از حد گرم شود. اگر خشکی پوستتان مربوط به افزایش سن شما می شود از کرم های مرطوب کننده مخصوص افراد مسن استفاده کنید که با قابلیت حفظ رطوبت موجب نرمی و لطافت پوستتان شود.

پوست چرب: اگر پوست شما برق میزد و حالت درخشندگی داشت و وقتی دستمال روی پوستتان می کشید حالت روغنی دارد و منافذ پوستتان باز شده و مستعد جوش هستید یعنی شما پوستی چرب دارید.

راه های مراقبت از پوست چرب:

در این مورد نیازی به استفاده از مرطوب کننده بطور مکرر ندارید و پوستتان در معرض آسیب های کمتری نسبت به پوست خشک خواهد بود اما برای رهایی از منافذ باز پوست، بهتر است از شوینده های ملایم استفاده کنید که ترشح چربی در سطح پوست را کاهش می دهند و از کرم های ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید. همچنین با استفاده از پاک کننده های پوست چرب می توانید چربی اضافه پوستتان را پاک کنید و باعث شادابی آن شوید.

پوست مختلط: اگر ناحیه پیشانی و تیغه بینی و چانه چرب بود و بقیه نواحی خشک شده بود یعنی پوست صورت شما مختلط است.

راه های مراقبت از پوست مختلط:

در این نوع پوست برای شست و شو و مرطوب نگه داشتن پوست نیاز نیست که پاک کننده ها و کرم ها را به تمام پوست صورت خود بمالید بلکه کافی است فقط به نقاطی که نیاز به کرم دارند بمالید. ابتدا نقاط چرب پوست خود را شناسایی کرده (بینی و پیشانی) آنگاه میتوانید در این نواحی از پاک کننده های قویتر استفاده کنید. اما برای نقاط خشک پوست ( دور چشم ها و اطراف دهان) از انواع ملایمتر استفاده کنید همچنین تمام صورت شما به یک اندازه نیاز به مرطوب کننده ندارد. مثلا برای زیر چشم شما که مستعد جوش نمی باشد می توانید از مرطوب کننده بیشتری استفاده کنید.

پوست حساس: اگر پوست شما قرمز و ملتهب شده بود یعنی شما پوستی حساس دارید.

راه های مراقبت از پوست حساس:

در این مورد برای شستشو پوست خود از آب گرم استفاده نکنید همچنین از پاک کننده، مرطوب کننده، صابون دارای الکل، اسید ها، رنگ ها و یا رایحه های مصنوعی که پوست را تحریک میکنند استفاده نکنید. از گرما و سرمای شدید دوری کنید و با ماساژ، مالش یا تمیز کردن بیش از حد، پوست را تحریک نکنید. از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و با گلاب صورت خودر را شست وشو دهید.

پوست معمولی: اگر هیچ یک از این اتفاق ها برای پوست شما نیفتاده بود یعنی شما پوستی نرمال و دارای بافت نرم و یک دست دارید.

راه های مراقبت از پوست معمولی:

پوست های معمولی عموما به دلیل تعادل در میزان رطوبت و چربی نیازی به مراقبت خاصی ندارند و صرفا استفاده از یک کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده خوب کافی خواهد بود.

درکنار این مراقبت ها استفاده از روشهای مثل میکرونیدلینگ و مزوتراپی می تواند بدون هیچگونه عوارض پوست شما را همیشه شاداب و جوان نگهدارد.