ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) در بین مردان و زنان است.

HPV همچنین سلول های اپیتلیال (سلول های سطحی) را در غشاهای مخاطی (دهانی یا تناسلی) و پوست (مانند دست ها یا پاها) آلوده می کند. بنابراین هرگونه تماس آن نواحی با فردی که عفونت دارد نیز می تواند باعث انتقال ویروس شود.

بر اساس منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نزدیک به 80 میلیون آمریکایی به HPV مبتلا هستند. این تقریباً یک نفر از هر چهار نفر در ایالات متحده است. بیشتر افراد فعال جنسی به HPV مبتلا می شوند مگر اینکه واکسیناسیون را دریافت کنند. بیش از 150 نوع مختلف HPV وجود دارد.

 

علائم HPV چیست؟

عفونت اولیه ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند.

گاهی اوقات زگیل ها ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها بعد ظاهر شوند. نوع زگیل های موجود به طور کلی به نوع HPV شما بستگی دارد.

  • زگیل ناحیه تناسلی. زگیل تناسلی می تواند به صورت برآمدگی های ریز ساقه مانند یا ضایعات صاف ظاهر شود . آنها همچنین می توانند ظاهری مانند گل کلم داشته باشند. اگرچه معمولاً درد ندارند، اما ممکن است خارش داشته باشند.
  • زگیل های رایج زگیل‌های معمولی برآمدگی‌های خشن و برجسته هستند که معمولاً روی دست‌ها، انگشتان یا آرنج‌ها ظاهر می‌شوند.
  • میخچه کف پا. زگیل‌های کف پا برجستگی‌های سخت و دانه‌ریزی هستند که معمولاً روی توپ‌های پا یا پاشنه‌ها ایجاد می‌شوند.
  • زگیل های مسطح زگیل های مسطح ضایعاتی صاف، کمی برآمده و صاف هستند که می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. آنها معمولا تیره تر از پوست اطراف هستند.

اگر ناهنجاری های دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده شود، ممکن است زنان نیز متوجه شوند که به HPV مبتلا هستند

 

چگونه می توان از عفونت HPV جلوگیری کرد؟

شما می توانید با کمک اقدامات جنسی ایمن و واکسن HPV از عفونت HPV جلوگیری کنید.

  • رابطه جنسی ایمن

انجام رابطه جنسی ایمن می تواند از گسترش HPV جلوگیری کند. امکان ابتلا به چندین شکل وجود دارد، بنابراین مهم است که از خود در برابر عفونت بیشتر محافظت کنید. در طول فعالیت جنسی همیشه باید از یک روش بازدارنده مانند کاندوم استفاده کنید.

  • واکسیناسیون HPV

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) واکسن Gardasil 9 را برای محافظت در برابر HPV تایید کرده است. واکسن گارداسیل 4 که به عنوان واکسن گارداسیل نیز شناخته می شود تا سال 2017 در ایالات متحده موجود بود. این واکسن در برابر چهار نوع رایج محافظت می کند.

اگرچه توصیه می شود که دختران و پسران در حدود سن 11 سالگی واکسینه شوند، اما ممکن است تا سن 45 سالگی واکسینه شوناگر به واکسیناسیون علاقه دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا این بهترین گزینه برای شما است یا خیر.

 

آیا HPV از بین می رود؟

دوره نهفتگی ویروس HPV

دوره نهفتگی ویروس مدت زمانی است که طول می کشد تا بعد از آلوده شدن به HPV علائم آن ظاهر شود. دوره نهفگی ویروس  HPVاز چند هفته تا چند ماه متغییر است و حتی تا سالها ممکن است طول بکشد. ویروس پاپیلومای انسانی در دوره نهفتگی کاملا قابل سرایت به شریک جنسی تان هست.
در دوره نهفتگی، ضایعات گل کلم مانند زگیل روی پوست ظاهر نمی شود ولی ویروس آن در سلول های بدن در حال تکثیر است. هر چند در این مرحله هیچ علائمی ندارید ولی با آزمایش اچ پی وی، می توانید متوجه وجود عفونت در بدن تان شوید.

 

بروز علائم زگیل تناسلی

بعد از آلوده شدن به عفونت اچ پی وی ممکن است تا سه هفته بعد هیچ علائمی بروز نکند. اما بعد از سه هفته و یا حتی ۳ ماه بعد، علائم عفونت hpv ظاهر می شوند. البته در برخی افراد هم ممکن است با وجود آلوده بودن فرد، تا سالها و حتی دهه ها زگیل تناسلی هیچ علائمی بروز ندهد و در حالت نهفتگی باشد.
این نوع عفونت ها معمولا شدیدتر و خطرناکتر هستند. چون مدت بیشتری ویروس در بدن در حال تکثیر شدن است و احتمال اینکه منجر به سرطان های دستگاه تناسلی شوند، بالاتر می رود.

 

ماندگاری ویروس HPV در بدن

اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، عفونت پاپیلومای انسانی معمولا ظرف یک تا دو سال در بدن می ماند. طی این مدت دستگاه ایمنی بدن ویروس را خود بخود از بین می برد. اما در بعضی موارد، با وجود درمان هایی که انجام داده اید، ماندگاری ویروس بیشتر است و عفونت HPV می تواند ۱۰ تا ۲۰ سال ادامه داشته باشد.

بسته به نوع HPV که دارید، ویروس می تواند سال ها در بدن شما باقی بماند. در بیشتر موارد، بدن شما می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی علیه ویروس تولید کند و ویروس را ظرف یک تا دو سال پاک کند.

HPV همیشه علائمی ایجاد نمی کند، بنابراین تنها راه برای اطمینان از وضعیت شما آزمایش منظم است. غربالگری HPV برای مردان در دسترس نیست. زنان باید با پزشک خود در مورد دستورالعمل های غربالگری صحبت کنند، زیرا این دستورالعمل ها بسته به سن زن و تاریخچه پاپ اسمیر متفاوت است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در کلینیک سیزم  با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

021-22008517

09053621680