بیماری زگیل تناسلی چیست ؟

بیماری زگیل تناسلی یکی از شایعترین بیماریهای مقاربتی میباشد که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشود.این ویروس علاوه بر زگیل تناسلی بعلت تحریک تولید و تکثیر سلول میتواند منجر به بروز سرطان در ناحیه تناسلی شود که مهمترین نوع آن سرطان دهانه رحم است . علاوه بر این در بروز سرطان مقعد ، آلت تناسلی مردان و واژن در زنان نقش مهمی دارد.

علائم زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی چیست ؟

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس با DNA دو رشته ای است که بیشتر از صد نوع مختلف دارد ولی فقط 40 نوع آن قابل انتقال از راه تماس جنسی بوده و میتوانند باعث عفونت ویروسی ناحیه تناسلی شوند.ویروس های تیپ 6 و 11 که مسئول 90 درصد موارد زگیل های مقعدی و تناسلی هستند انواع کم خطر به شمار میروند .انواع دیگر شامل دو نوع 16 و 18که ویروس های مسئول و موثر در سرطان دهانه رحم هستند و همچنین در سرطانهای مقعد و واژن و آلت تناسلی مردانه نیز تاثیر مهمی دارند انواع پرخطر به شمار میروند. انواع 31 ،33،58،58،45 نیز جزو انواع خطرساز به شمار میروند .

آیا زنان باردار می توانند واکسن اچ پی وی بزنند؟

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی در اثر تماس و رابطه جنسی با فرد آلوده به بدن فرد منتقل میشود.معمولا پس از تماس جنسی با فرد مبتلا در 70 درصد موارد احتمال ابتلا وجود دارد ولی علائم و نشانه های بیماری بلافاصله در بدن فرد مبتلا ایجاد نمیشوند و حدود 3 هفته تا 8 ماه دوره نهفته وجود دارد تا علایم زگیل تناسلی بروز کند.

بیش از 50 درصد افراد فعال از نظر جنسی حداقل یکبار در طول زندگیشان مبتلا به عفونت با  ویروس پاپیلومای انسانی میشوند. انتقال بیماری میتواند حتی از طریق افرادی که بدون علامت هستند یا علائم بسیار خفیفی هم داشته اند رخ دهد . طیف علایم بسیار وسیع است و ازسوزش و خارش بسیار خفیف گرفته تا بروز یک زگیل واضح متغیر است پس از بروز عفونت ویروسی در موارد خفیف آن حداقل 70 درصد عفونت خودبخود و بدون درمان در طی یکسال اول و 90 درصد در طی دو سال خوب میشوند و فقط در 10 درصد موارد عفونت جنسی با پاپیلومای انسانی پایدار مانده و گسترش می یابد.

زگیل میتواند بصورت منفرد، گل کلمی ، پایه دار یا متعدد باشد رنگ ضایعات اغلب به رنگ پوست یا صورتی است .گاهی زگیل همراه با درد و خونریزی وخارش و گاهی هیچ علامتی به جز ضایعه پوستی ندارد.

مهمترین مناطق درگیر در زگیل تناسلی (Genital wart) شامل کشاله ران ، ناحیه پرینه ،اطراف مقعد ، مقعد، واژن و ناحیه دور واژن در خانم ها، دهانه رحم ،آلت تناسلی در مردان ،پوست بیضه و در افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند لب و زبان و داخل دهان هستند.

زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل HPV همچنین میتواند در دهانه مجرای ادرار و داخل مجرای ادرار هم ایجاد شود که ایجاد سوزش ادرار ، خون ادراری و مشکل در دفع ادرار شود.

راههای انتقال بیماری و عوامل خطرساز:

مهمترین راه انتقال ویروس از راه تماس جنسی ( اینترکورس ) با فرد مبتلا به ویروس است معمولا ویروس از راه خراش یا زخم های کوچک پوستی وارد میشوند. درتماس پوستی نزدیک با ناحیه تناسلی فرد مبتلا (حتی بدون اینترکورس ) نیز امکان انتقال وجود دارد هر چند احتمال آن کم است . در رابطه های جنسی نامتعارف دهانی و مقعدی نیز ویروس بیماری میتواند منتقل شوند وباعث ایجاد زگیل در دهان یا روی زبان و حلق و همچنین مقعد شود.