شاید بسیاری از زیباجویان ما که جهت رفع چین و چروک پوست صورت برای تزریق بوتاکس مراجعه می کنند از هیچ یک از خواص و مزایای بوتاکس برای درمان مشکلات جسمی مطلع نیستند.

فواید بوتاکس

این ماده که در ابتدا به عنوان یک روش درمانی برای گرفتگی ماهیچه مورد استفاده قرار گرفت ،خیلی زود به یک روش زیبایی فوق العاده و بدون هیچ عارضه ای تبدیل شد که مزایای سلامتی بسیاری را به همراه داشت.

مزایای تزریق بوتاکس در جوان سازی پوست

واژه بوتاكس يا بوتولينيوم تاكسين يك پروتئين فلج كننده عصب هاست كه توسط گونه اى از باكترى ها به نام كلوستريديوم بوتولينوم ايجاد ميشود.
اين پروتئين از آزاد شدن نوروترانسميترها ( انتقال دهنده هاى عصبى) از پايانه هاى عصبى موجود در فواصل عصبى-عضلانى (فواصل بين اعصاب و عضلات) جلوگيرى مى كند و در نتيجه موجب نوعى فلج خفيف ميگردد.
آلوده شدن به اين باكترى سبب ابتلا به بك بيمارى به نام بوتوليسم مى شود.

بر خلاف اين موضوع ثابت شده است كه بوتاكس يك پروتئين درمانگر ارزشمند و موفق است كه اگر با غلظت بسيار پايين به انسان تزريق شود، مانع رسيدن سيگنال هاى عصبى از سلول هاى عصبى به ماهيچه ها شده و بنابراين آنها را فلج مى كند.

به منظور انقباض ماهيچه ها، عصب ها يك ماده شيميايى پيام آورنده عصبى به نام استيل كولين را در محل اتصال پايانه هاى عصبى به سلولهاى ماهيچه اى، ترشح ميكنند. استيل كولين به دريافت كننده هاى روى سلولهاى ماهيچه اى چسبيده و باعث انقباض آنها مى شود.
بوتاكس تزريق شده مانع آزادسازى استيل كولين شده و از انقباض سلول هاى ماهيچه اى جلوگيرى مى كند.

بوتاكس با باعث كاهش انقباض غيرعادى ماهيچه ها، موجب شل شدن ماهيچه ها ميشود.

از بوتاكس عمدتاً براى كاهش و جلوگيرى از خطوط و چين و چروك هاى ريز پوست صورت استفاده مى شود.

نواحی تحت درمان با بوتاکس

بوتاکس عضلات زیر پوست صورت را شل و آزاد می‌کند، همین کار نیز باعث کاهش چین و چروک‌های پوست می‌شود. این به معنی آن است که این خطوط را می‌توان به‌طور قابل توجهی تعدیل و صاف کرد. چین و چروک‌ها و خطوطی که با تزریق بوتاکس می‌توان از میزان آ‌ن‌ها کاست، عبارتند از:

  • خطوط و چین و چروک‌های پیشانی: خطوط و چین و چروک‌های پیشانی خطوطی افقی در پیشانی هستند که هنگام بالا بردن ابروها، برجسته‌تر و مشخص‌تر می‌شوند.
  • خطوط پنجه کلاغی (چین و چروک دور چشم)خطوط پنجه کلاغی خطوطی هستند که در گوشه بیرونی چشم به ‌وجود می‌آیند. این خطوط به دلیل بالا رفتن سن، حالت چهره، قرار گرفتن در معرض آفتاب و استعمال دخانیات به‌وجود می‌آیند.
  • خطوط اخم: انقباض عضلات پیشانی ما باعث ایجاد خطوط اخم می‌شود. این خطوط به‌صورت عمودی بین دو ابرو به وجود می‌آیند.
  • خطوط دور لب: خطوط دور لب اطراف دهان و در بالای لب بالایی ظاهر می‌شوند. این خطوط اغلب در افراد سیگاری ‌به‌وجود می‌آیند ولی افراد غیر سیگاری نیز ممکن است به آن دچار شوند.
  • خطوط لبخند:خطوط لبخند خطوط درست در زیر گوشه‌های دهان به‌وجود می‌آیند. تزریق بوتاکس می‌تواند این خطوط را که به دلیل افزایش سن ظاهر می‌شوند، کاهش دهد.
  • خطوط خرگوشی بینی: این روش برای رفع خطوط بینی موثر است. خطوط خرگوشی بینی در واقع چین و چروک‌های بالای بینی هستند که هنگام در هم کشیدن چشمان  یا اخم کردن ظاهر می‌شوند.
  • چانه: بوتاکس می‌تواند با شل کردن عضله‌ی چانه، شیارهای کوچک یا چروک‌های عمیقی که توسط این عضله‌ی قدرتمند به وجود آمده‌اند را از بین ببرد و ظاهر صاف‌تری به چانه بدهد.
  • لیفت ابرو با بوتاکس: تزریق بوتاکس در نواحی اطراف پیشانی باعث بالا کشیده شدن ابروها ، از بین رفتن در هم کشیدگی چشم‌ها و ایجاد ظاهری جوان‌تر در فرد می‌شود.

خطوط چهره اغلب با دیگر علائم پیری مانند نازک شدن لب‌ها همراه است، بنابراین ترکیب بوتاکس با دیگر درمان‌‌های زیبایی می‌تواند باعث بهتر شدن نتیجه شود.

افراد مناسب تزریق بوتاکس

اگر به دلیل بالا رفتن سن و یا قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ، چین و چروک‌ و خطوط ریزی در پوست‌تان پدیدار شده‌ است، شما به تزریق بوتاکس نیاز دارید. بعد از سن بیست سالگی، لایه‌های پایینی پوست تولید کلاژن را متوقف می‌کنند و همین امر موجب ایجاد چین و چروک‌ در پوست می‌شوند -در واقع کلاژن همان ماده‌ای است که باعث می‌شود، ظاهری جوان و بدون چین و چروک داشته باشیم.- صرف‌نظر از اینکه سبک زندگی شما تا چه حد سالم است و تا چه  حد به مسائل مربوط به بهداشت و سلامت پوست را اهمیت می‌دهید، و حتی اینکه چه مقدار از محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌کنید، عاقبت چین و چروک و خطوط ریز در پوست شما به‌وجود خواهند آمد، بنابراین برای خلاصی از آن‌ها باید رویکردی تهاجمی‌تر در پیش بگیرید.

فرایند‌های پیش از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس را متخصصین زیبایی کلینیک سیزم، که دانش گسترده ای از آناتومی صورت دارند، انجام می‌دهند. در کلینیک ما ، همیشه پیش از اولین تزریق بوتاکس،‌ به بیمار مشاوره‌ داده می‌شود، حتی اگر قبلاً در جایی دیگر تزریق بوتاکس انجام داده باشد. در این مشاوره، سلامتی و سابقه‌ی پزشکی فرد به همراه نتایجی که در ذهن از انجام این روش دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد. نواحی تحت درمان، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و جزئیات انجام آن، همراه با تمامی خطرات و مراقبت‌های دوره‌ی نقاهت، با بیمار در میان گذاشته خواهد شد. سپس متخصصین ما تحلیلی از اسکلت‌بندی صورت فرد انجام داده و نواحی دقیق تزریق را با مد نظر قرار دادن تحلیل صورت گرفته، مشخص می‌کنند. به کلیه‌ی سؤالات مطرح شده توسط بیمار نیز به‌طور دقیق پاسخ داده خواهد شد. در صورت تمایل بیمار می‌تواند از متخصص ما بخواهد تا هم‌زمان  با تزریق و پیشرفت کار- برای دستیابی به بهترین نتایج- به او مشاوره بدهد.

پیش از انجام این روش، عکسی از بیمار گرفته می‌شود تا با مقایسه‌ی آن با زمان بعد از درمان، بیماربتواند بهبود حاصل شده را به چشم خود ببینید. همراه با فرم رضایت‌نامه‌، بیماران باید خلاصه‌ی سابقه‌ی پزشکی‌ خود را نیز تکمیل کنند تا متخصصین ما از حساسیت‌ها یا وضعیت‌های پزشکی خاص هر بیمار آگاه شده و از ایجاد هرگونه تداخل بین تزریقات تجویز شده و موارد مشکل‌زا پیشگیری کنند.

مراقبت‌های دوره‌ی نقاهت بعد از تزریق بوتاکس

بعد از تقبل هزینه تزریق بوتاکس ، بیماران قادر خواهند بود تا با کمترین اتلاف وقت، فعالیت‌ها و کارهای روزانه‌ خود را از سر بگیرند. البته دستورالعمل‌های ویژه‌ی دوره‌ی نقاهت به آن‌ها داده می‌شود تا آن را در منزل به کار بندند. محل تزریق ممکن است کمی قرمز و متورم و یا کبود شود ولی این مشکل در طی چند روز از برطرف می‌شود.

نتایج تزریق بوتاکس صورت بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت قابل مشاهده خواهند بود، هرچند پدیدار شدن بیشترین تأثیر، حتی ممکن است تا دو روز نیز طول بکشد. مدت زمان باقی ماندن نتایج این درمان، در بین بیماران بسیار متفاوت است ولی به طور میانگین 3 تا 5 طول می‌کشد.

اگر بعد از گذشت مدتی، بیمار تزریق دیگری انجام ندهد ، متوجه بازگشت تدریجی ناحیه‌ی تحت درمان به حالت اولیه‌ خواهد شد. با گذشت زمان، ثابت شده است که اگر بیماران، برنامه‌ی تزریقی منظمی را دنبال ‌کنند، نتایج درمان طولانی‌تر و فاصله‌ی بین تزریق‌ها بیشتر می‌شود.

خطرات و عوارض

بعد از گذشت 15 سال، حجم انبوهی از شواهد بالینی و عملی، ایمنی و کارایی سم بوتولینوم (بوتاکس) را به اثبات رسانده‌اند.مضرات تزریق بوتاکس بسیار ناچیز است. عوارض تزریق بوتاکس، مثل خونریزی موقت، کبودی یا  تورم‌هایی خفیف در محل تزریق ممکن است ایجاد شود.

ديگر كاربردهاى درمانى ثابت شده بوتاكس عبارتند از:

  • گرفتگى شديد ماهيچه هاى شانه و گردن
  • درمان ميگرن مزمن
  • تعريق بيش از حد
  • درمان دوبينى ( لوچ چشمى)
  • پر كارى ماهيچه هاى ديواره مثانه( كه موجب بى اختيارى ادرار مى شود)
  • پركارى مثانه
  • اسپاسم نصف صورت
  • درمان انقباض پلك
  • خطوط پنجه كلاغى اطراف چشمها

موارد منع استفاده از بوتاكس:

  • اختلال در بلع
  • بد كار كردن ماهيچه هاى مقعد
  • ترشح بيش از حد بزاق دهان ( سيالوريا)
  • تب يونجه